•                                                         Четвер, 16.05.2024, 12:31                                                                  Ви увійшли як Гость              Сайт Чупирянського НВО    
  • Головна » Файли » Вчителю-предметнику » Біо-хіміЯ

    Хімія. Біологія .9клас
    16.10.2012, 14:33

                  

                       

    Навчальний предмет. Хімія. Біологія .9клас

    Розділ . Розчини

     Тема.  Розрахунки, пов’язані з приготуванням розчинів, які мають практичне значення.

                                                                                                                                                    Тип уроку: інтегрований, узагальнення та систематизації знань .

    Киришун Ольга Василівна, вчитель хімії та біології Чупирянського НВО «ЗОШ 1-11 ступенів – дитячий садок», Білоцерківський район, Київська область.

    Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія. -К. Перун, 2005.-31с.

    Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Біологія. – К. Перун 2005.-84с.

    Мета : закріпити вміння і на­вички учнів розв'язувати задачі, пов'язані з приготуванням роз­чинів, сприяти розвитку спо­стережливості, удосконалювати вміння застосовувати свої знання на практиці, у побуті, під час ви­вчення інших предметів шкіль­ного курсу; виховувати ініціатив­ність, бажання більше знати і реа­лізувати набуті знання для вибору майбутньої професії та під час природоохоронної діяльності.

    Обладнання: довідники, картки, роз­чини (5%-й спиртовий розчин іоду, 3%-й розчин боратної кис­лоти, спиртовий розчин амоніа­ку, 2%-й розчин натрій гідроген-карбонату, 0,5%-й розчин калій перманганату).

     

    І ХІД УРОКУ

    І І. Вступ до уроку

     Потренуємо мозок, використовуючи таку властивість пам'яті, як від творення, витягнувши зі схованки дещо цінне — свої знання з екології, І математики, хімії, біології,основ здоров’я , агрохімії, медицини.

    і Тому девізом нашого уроку буде:

    Знати — добре, але вміти — краще.

    Гембель

    \ Єдиний шлях, що веде до знань,— це діяльність.

    Б. Шоу

    А тема звучить так: «Розрахунки, | пов'язані з приготуванням розчи­нів, які мають практичне значення. (Запис теми на дошці)

     II. Мотивація навчальної діяльності

    Учитель хімії. Сьогодні ми по­винні закріпити вміння і навички

    і розв'язувати задачі, пов'язані з при­готуванням розчинів, які викорис­товуються в медицині, сільському господарстві, тобто мають практич­не значення. (Називає і демонструє розчини.) Будемо працювати в гру пах, кожна група має свого спікера, який керує роботою групи, отримує

    завдання, призначає учня, який буде відповідати, а також веде облік від­повідей і пропонує попередній бал за роботу на уроці.

    Зі складом груп ми визначилися. Приступаємо до роботи.

    ІІІ. Актуалізація знань учнів

    Як сказав Плутарх, «два основні над­бання людської природи — це розум і міркування». Тому зараз ми згадаємо теоретичні знання з тем «Розчини», «Надорганізмені рівні життя», «Мо­лекулярний рівень життя».

    Ваше завдання — «спіймати помилку», яка без запрошення з'явилася на нашому уроці. Кожна група отри­мує завдання знайти помилку у ви­значеннях, формулах, одиницях ви­мірювання. На це вам дається 3 хв, а потім кожна група називає номери завдань, у яких вони «спіймали» по­милки, і пояснюють, чому.

    Завдання «Спіймай помилку»

    1. Розчин — це неоднорідна система постійного складу, яка складаєть­ся з двох або більше компонентів і продуктів їх взаємодії.

    2.     Уміст води менший у клітинах, де обмін речовин відбувається най­більш інтенсивно.

    3.     Розчин, у якому речовина за певної температури більше не розчиня­ється, називається пересиченим.

    4.     Правило екологічної піраміди — це закономірність, згідно з якою кількість рослин, що слугують основою ланцюга живлення, при­близно в десять разів менша, ніж маса рослиноїдних тварин, а кож­ний наступний харчовий рівень має масу в десять разів більшу.

    5.     Масова частка розчиненої речо­вини в розчині — це відношен­ня маси розчиненої речовини до маси розчинника.

    6.     Вода є основним розчинником. Уміст її у цитоплазмі клітини ста­новить не більше 15 %.

    7.     Масова частка розчиненої речо­вини в розчині вимірюється в гра­мах, відсотках, частках одиниці.

    8.     Стан анабіозу супроводжується значними втратами води, майже до 75 %.

     9. Об'єм розчину визначається за формулою V(розч.) = m/p.

     

    10. Символом % позначають промі­ле — десяту частку відсотка, 1 % відповідає вмісту 1 г солей віл; води.

    Розум полягає не тільки в знанні, але і в умінні їх використовувати. На­ступний етап нашого уроку — прак­тична діяльність. Вона передбачає розв'язання задач на обчислення маси розчиненої речовини, масової частки речовини в розчині, що утво­рився в результаті змішування вихід­них розчинів, обчислення мас вихід­них речовин за правилом Пірсона, правилом екологічної піраміди.

    Робота в групах

    Кожна група отримує задачу, розв'язує її, а потім записує на дошці й пояс­нює розв'язання. Один член групи розповідає, де можна застосувати цей розрахунок.

     

     

    Задача № І

    Для приготування маринаду викорис­товують 6%-й розчин оцтової кисло­ти. Яку масу 10%-го і 3%-го розчинів цієї кислоти потрібно взяти, щоб при­готувати ЇЇ розчин зазначеної концен­трації масою 500 г?

    Задача № 2

    Для приготування 500 мл розчину калій гідроксиду, що використову­ється для заповнення лужних акуму­ляторів, узяли 141г калій гідроксиду і 464 г води. Обчисліть масову частку й густину отриманого розчину.

    Задача №З

    У медицині часто використовують 0,9%-й розчин натрій хлориду (фі­зіологічний розчин). Обчисліть, яка маса води і солі потрібна для приго­тування 2 кг фізіологічного розчину та яка маса солі потрапляє в кров під час ін'єкції 300 г цього розчину.

    Задача № 4

    Обчисліть масу води, у якій потрібно розчинити 2 г натрієвої селітри, щоб отримати розчин із масовою част­кою селітри 0,1 % для поливу кім­натних рослин.

    Задача № 5

    Змішано 20%-й розчин цукру ма­сою 250 г, 10%-й розчин масою 500 г 1 і 40%-й розчин масою 150 г. Обчисліть масову частку одержаного розчину.

    Учитель:

    А зараз ви будете використовувати знання, отримані на уроках хімії, ма­тематики, біології для розв'язання за­дач з екологічним змістом.

    Задача № І

    Обчисліть масу сухої речовини рос­лин, яка необхідна для прогодуван­ня вовка масою 40 кг, масова част­ка води — 60 %, у ланцюзі живлення «рослини — козуля — вовк».

     

    Задача № 2

    Біомаса сухого сіна з 1 м2 лугу ста­новить 300 г. Користуючись прави­лом екологічної піраміди, обчисліть, скільки гектарів лугу необхідно, щоб прогодувати протягом року учня ма­сою 60 кг, з яких 65 % — масова частка води, якщо харчовий ланцюг має ви­гляд: «трава — корова — людина».

    Задача № З

    1 % відповідає вмісту 1 г солей в 1 л води. Солоність води 34—35 %о. Скіль­ки солі потрібно розчинити в акварі­умі ємністю 1500 л, щоб мати таку со­лоність води?

    Задача № 4

    Обчисліть масу кита, якщо масова частка води в його організмі — 55 %, що становить 12 т. Скільки планктон­них організмів необхідно для прого­дування в ланцюзі живлення «планк­тон — кит»?

    Задача № 5

    Яка площа акваторії моря потрібна для прогодування чайки (маса — 1 кг, 40 % — суха речовина) в ланцюзі жив­лення «фітопланктон — риби—чайка»?

    Продуктивність фітопланктону — 500 г/м2 сухої речовини.

    Вчитель:

    | Таким чином, ви переконалися, що вміння розв'язувати задачі з використанням  поняття масова частка на уроках хімії знадобиться вам і для і розв'язання задач з біології.

    Ми вважаємо, що ваш життєвий шлях  буде довгим і щасливим, але життя | непередбачуване й інколи готує різні випробування: хвороби, епідемії, І тому вміння готувати дезінфікуючий ; розчин вам знадобиться.

    Зараз ви отримаєте умову задачі, і кожна група повинна взяти участь  у її розв'язанні.

    Група 1 — скорочена умова задачі на дошці.

    Група 2 — основна формула для розв'язання.

    Група 3 — обчислення маси речови­ни.

    Група 4 — обчислення маси розчин­ника.

    Група 5 — опис приготування роз­чину.

    Задача

    Скільки води і хлорного вапна не­обхідно для приготування 5 кг роз­чину з масовою часткою розчиненої речовини 3 %:

    Цей розчин використовують для про­філактики пташиного грипу. Ним дезінфікують приміщення, де жили хво­рі птахи, та територію навколо них.

    Короткі відомості про пташиний грип

    Пташиний грип — це інфекційна хворо­ба птахів, що викликається одним з ба­гатьох штамів вірусу грипу. Вона впер­ше була виявлена в Італії більше ста ро­ків тому і зустрічається повсюди.

    Вважається, що всі птахи тією чи ін­шою мірою сприйнятливі до цієї ін­фекції. Мігруючі водоплавні птахи, найчастіше дикі качки, є причиною занесення інфекції в домашні госпо­дарства. Особливо уразливі до пташи­ного грипу кури та індички.

    Клінічні ознаки. Гострий початок з га­рячкою, явищами інтоксикації, голов­ними болями, кашель, задишка, не­жить, біль та дряпання в горлі, інко­ли носова кровотеча, ознака вірусної пневмонії — зміни в крові.

    Профілактика. Щоб запобігти зане­сенню та поширенню збудника хво­роби, потрібно ретельно виконува­ти ветеринарно-санітарні нормативи щодо утримання і догляду за птицею. Особливу увагу слід приділяти вете­ринарному догляду під час завезен­ня яєць для інкубації та курчат тіль­ки з благополучних господарств, їх ізольованому утриманню для уник­нення контакту з дикою перелітною та синантропною (голубами, гороб­цями) птицею.

    Яйця проварюють 10 хв., м'ясо — 30 хв.

    У разі встановлення пташиного гри­пу доцільно здійснити забій неблагополучної групи. Тушки спалюють.

    Приміщення очищають, малоцінний  інвентар, залишки корму та гній спалюють, а всі приміщення та територію навколо них дезінфікують 3%-м розчином  каустичної соди, хлорного вапна або 2%-м розчином формальдегіду.

    IV.    Домашнє завдання

    Хімія

    Кожному учню скласти задачу на при­готування розчинів, розв'язати її, для цього використати опорні сигнали.

         У медицині використовують 5%-й спиртовий розчин іоду;

         як антисептик у ветеринарній медицині використовують 6%-й розчин карболки (фенолу);

         3%-й розчин боратної кислоти ви­користовують для обробки опіків у разі потрапляння лугу на шкіру;

         2%-й розчин питної соди засто­совують у разі потрапляння кис­лоти на шкіру;

         0,5%-й розчин калій пермангана­ту — для обробки насіння на роз­саду;

         6%-й розчин оцтової кислоти ви­користовують для приготування маринадів;

         для боротьби з буряковим дов­гоносиком — 4%-й розчин барій хлориду.

    Біологія

    Підготувати повідомлення: « Приготування розчинів   для консервування  фруктів»

    V.      Підсумок уроку

    Вміння, набуті сьогодні на уроці, ви використаєте у своєму житті. Вони бу­дуть корисними і для тих, хто продо­вжуватиме навчання в навчальних за­кладах, обравши професію, пов'язану з природничими науками, і для госпо­дарок, які будуть смачно годувати свої сім'ї, і для видатних науковців.

    А тепер заслухаємо спікерів. {Комен­тування оцінок учителем та їх вистав­лення (окремо з хімії та біології))

    Вчитель: Дякую всім за співпрацю.

     

     

    Категорія: Біо-хіміЯ | Додав: Zvivina
    Переглядів: 2410 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]
    Меню сайту  



    E-mail:
    Пароль:
    <