•                                                         Четвер, 16.05.2024, 23:51                                                                  Ви увійшли як Гость              Сайт Чупирянського НВО    
  • Головна » Файли » Вчителю-предметнику » Біо-хіміЯ

    Конспект інтегрованого уроку. Хімія. Біологія. 9 клас
    16.10.2012, 14:30

       


    Навчальний предмет. Хімія. Біологія .9клас

    Розділ.  Найважливіші органічні сполуки

     Тема : Поняття про біологічні системи. Будова, особливості, значення органічних молекул.

                                                                                                                                                    Тип уроку: інтегрований, вивчення нового матеріалу з біології та систематизація й узагальнення знань з хімії.

    Киришун Ольга Василівна, вчитель хімії та біології Чупирянського НВО «ЗОШ 1-11 ступенів – дитячий садок», Білоцерківський район, Київська область.

    Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія. -К. Перун, 2005.-31с.

    Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Біологія. – К. Перун 2005.-84с.

    Мета:                                                                                                                                      переконати учнів у наявності органічних речовин у живих сис­темах; узагальнити знання учнів про органічні сполуки, живі сис­теми, значення органічних спо­лук для функціонування живих систем; розвивати поняття про взаємозв'язок будови й функцій органічних молекул.

    Обладнання: таблиці; для дослідів — пробірки, штатив, склянка, роз­чин іоду, розчин Nа0Н, розчин Си804, розчин НNОз-. насін­ня льону.

    Випереджувальне завдання: учні на попередньо­му уроці були поділені на міні-групи, яким було запропоновано узагальнити матеріал з тем «Вуг­леводи», «Білки», «Жири».

    ХІД УРОКУ

    1       Актуалізація опорних знань

    Дайте характеристику елементного складу клітин.

    11  Мотивація навчальної діяльності

     Б і о л о г. У мене в руці маленьке зернятко пшениці. Послухайте уривок \ з «Балади про золоте зерно» Олександра Плотникова і поясніть, за рахунок чого починається ріст зародка й перетворення його на проросток.

    Хімік

    И было золотое зернышко...

                Оно вне паханой земли,

                Как  будто маленькое  солнышко,

              Дремало до поры во мгле.

              Прошла зимы пора капризная

               И в степи хлынуло тепло.

               Зерно лучом зеленым бризнуло

             И в рост пошло, и в рост .пошло…

    Учні. Мають бути сприятливі умо­ви: тепло й волога.

    III. Узагальнення й систематизація знань учнів

    Б і о л о г. А які органічні сполуки вхо­дять до складу зернятка? Це ми з'ясу­ємо під час дослідної роботи.

    Дослід. Замісити невелику кількість тіста, покласти в марлю і дуже добре промити в склянці води.

    Біолог. Які ви передбачаєте резуль­тати?

    Вода стане каламутною. Якщо в склян­ку додати кілька крапель розчину іоду, вода забарвиться у фіолетовий колір.

    Хімік. Що це означає?

    Учень. Це означає, що в склянці є вуглеводи (крохмаль).

    X і м і к.'  А що ви можете розповісти про вуглеводи? Про крохмаль?

    Загальна формула вуглеводів — Сл20) , але це не означає, що вуглеводи складаються з вугілля й окремих молекул води. Ця фор­мула відбиває лише співвідношення атомів Карбону, Гідрогену й Оксигену в молекулах вуглеводів. Саме цьому співвідношенню цей клас ре­човин зобов'язаний своєю назвою — вуглеводи.

    Крохмаль — природний полімер. Мо­лекулярна формула — (С6Н10О5) . Структурна ланка  (-С6Н10О5 -). Мо­лекулярна маса — від кількох десятків тисяч до мільйона. Структура моле­кули на 20 % лінійна й 80 % розга­лужена.

    Білий порошок нерозчинний у холод­ній воді. У гарячій — набухає, утво­рюючи клейстер.

    Якісною реакцією є реакція з іодом. Ми спостерігаємо фіолетове забарв­лення. Піддається гідролізу з утво­ренням глюкози:

    6Н10О5)й + лН2О^лС6Н12О6

    Біолог. Значення вуглеводів (звіт групи «вуглеводи»)

    1. Розщеплюючись, вуглеводи за­безпечують енергією наш орга­нізм (1г— 17,2 кДж).

    2.     Зайві вуглеводи перетворюють­ся на глікоген. Він накопичуєть­ся в печінці у вигляді глікогену та в підшкірній жировій клітковині.

    Вершини гір яскраво блищали в про­менях сонця. Група школярів вертала­ся з прогулянки на базу. Ще 2 кіломе­три. Раптово до керівника підійшов хлопчик і сказав: «Стійте! Сашко біль­ше йти не може». Група зупинилася. «Спокійно, заспокойтеся», — ска­зав керівник. І поклав у руку Саш­кові кілька кубиків. Минуло кілька хвилин, і хлопці знову йшли.

    Що це за чудесний спосіб, що повер­нув Сашкові сили? (Цукор)

    Б і о л о г. А що залишилося в марлі?

    Тягуча клейка речовина. Це білок — клейковина.

    X і м і к. У курсі хімії ми вивчили тему «Білки». Що ви можете розповісти про білки?

    Білки — це високомолекулярні орга­нічні сполуки, що утворюються з амі­нокислот. Амінокислоти в результаті процесу поліконденсації утворюють первинну структуру білка. Під впли­вом солей важких металів, радіоактив­ного опромінення, алкоголю, високих температур білок руйнується. Цей \ процес називається денатурацією.    \

    Щоб виявити білок, необхідно провести біуретову й ксантопротеїнову реакції
             |

    Із СиSO 4 ,  Na ОН

    Червоно-фіолетове забарвлення

    Пептидні зв'язки

     

    Із НNO 3

    Жовте забарвлення

    Залишки ароматичних кілець

    Біолог. Значення білків (Звіт групи «білки»)

    1.     Білки входять до складу мемб­ран. Мембрани тришарові — два шари ліпідів та один шар білка.

    2.     Білок крові гемоглобін виконує транспортну функцію, він пере­носить кисень до клітин.

    3.     Білки актин і міозин входять до складу м'язів, скорочуючись, на­дають руху кістяку.

    4.     Гормони також мають білкову природу, вони регулюють функ­ції організму.

    5.     Біологічні каталізатори — фер­менти — теж білки, вони приско­рюють реакції розщеплення.

    6.     Антитіла крові — білки, вони ви­конують захисну функцію.

    7.     Сигнальну функцію також вико­нують білки.

    8.     1 г білка дає 17,2 кДж енергії.

     


    Біолог. Щоб довести, що до скла­ду зернятка входять жири, проведе­мо ще один дослід.

    Дослід. Якщо насіннячко льону роз­чавити на папері, то залишиться жир­на пляма.

    Хімік. Знову традиційне питання. Що ж ви знаєте про жири?

    Жири — це продукт взаємодії глі­церину й вищих карбонових кислот (насичених і ненасичених). Є рід­кі жири — олії (рослинного похо­дження) і тверді (тваринного похо­дження).

    Жири не розчинні у воді, розчинні в органічних розчинниках: бензині, гасі, хлороформі, ацетоні, етиловому спирті. Цю властивість застосовують для видалення плям з одягу.

    Для жирів характерні реакції гідро­лізу, лужного гідролізу (омилення), гідрування.

    Лужний гідроліз твердого жиру вико­ристовують для виробництва мила; гідрування — для виробництва мар­гарину й виробництва мила з деше­вої рослинної олії.

    Б і о л о г. Значення жирів

     


    1. Найбільш високоенергетичні сполуки — 37,7 кДж.

    2.     Жири — джерела води. Унаслідок окиснення в організмі 1 г жиру виділяється 1,1г води.

    3.     Жири виконують терморегуля­торну функцію. Підшкірна жи­рова клітковина захищає тва­рин від низьких температур (на­приклад, у кита вона завтовшки

    в 1 м). У крижаній воді тюле­ні не змогли б пробути й кіль­кох хвилин, якби не підшкір­ний жир.

    Вони поліпшують діяльність нер­вової системи, є жовчогінними за­собами, сприяють регенерації кро­ві. Жири називають паливом. Але й надлишок жирів в організмі лю­дини — одна з причин багатьох захворювань, особливо серцево-судинних.

    Використання жирів ( Звіт групи «жири»)

    1.      Жир — цінний харчовий про­дукт.

    2.      Лікарський засіб (риб'ячий жир, борсуковий жир, обліпихова) олія).     І

    3.      Використовують для одержання мила.

    4.      Одержують маргарин, гліцерин, оліфу, жиророзчинні вітаміни.

    5.      Джерело метаболічної води.

    6.      Підвищує імунітет.

    IV.     Підсумки уроку . Оцінення знань учнів.

    V. Домашнє завдання.

     Підготувати повідомлення про значення білкової їжі для організму, що росте.

    Список використаної літератури:

    1.О.В.Григорович  Хі мія . Розробки уроків.9 клас. Тов. видавництво Ранок 2009.               

    2.К.М.Задорожній.Педагогічна майстерня вчителя хімії.  Випуск 2. Х.2009

    3.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія.-К. Перун, 2005.

    4.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи .Біологія – К. Перун 2005.

     





                        

    Категорія: Біо-хіміЯ | Додав: Zvivina
    Переглядів: 3438 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]
    Меню сайту  



    E-mail:
    Пароль:
    <