Головна » Файли » Вчителю-предметнику » Біо-хіміЯ |
16.10.2012, 14:33 | |
Навчальний предмет. Хімія. Біологія .9клас Розділ . Розчини Тема. Розрахунки, пов’язані з приготуванням розчинів, які мають практичне значення. Тип уроку: інтегрований, узагальнення та систематизації знань . Киришун Ольга Василівна, вчитель хімії та біології Чупирянського НВО «ЗОШ 1-11 ступенів – дитячий садок», Білоцерківський район, Київська область. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія. -К. Перун, 2005.-31с. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Біологія. – К. Перун 2005.-84с. Мета : закріпити вміння і навички учнів розв'язувати задачі, пов'язані з приготуванням розчинів, сприяти розвитку спостережливості, удосконалювати вміння застосовувати свої знання на практиці, у побуті, під час вивчення інших предметів шкільного курсу; виховувати ініціативність, бажання більше знати і реалізувати набуті знання для вибору майбутньої професії та під час природоохоронної діяльності. Обладнання: довідники, картки, розчини (5%-й спиртовий розчин іоду, 3%-й розчин боратної кислоти, спиртовий розчин амоніаку, 2%-й розчин натрій гідроген-карбонату, 0,5%-й розчин калій перманганату). І ХІД УРОКУ І І. Вступ до уроку Потренуємо мозок, використовуючи таку властивість пам'яті, як від творення, витягнувши зі схованки дещо цінне — свої знання з екології, І математики, хімії, біології,основ здоров’я , агрохімії, медицини. і Тому девізом нашого уроку буде: Знати — добре, але вміти — краще. Гембель \ Єдиний шлях, що веде до знань,— це діяльність. Б. Шоу А тема звучить так: «Розрахунки, | пов'язані з приготуванням розчинів, які мають практичне значення. • (Запис теми на дошці) II. Мотивація навчальної діяльності Учитель хімії. Сьогодні ми повинні закріпити вміння і навички і розв'язувати задачі, пов'язані з приготуванням розчинів, які використовуються в медицині, сільському господарстві, тобто мають практичне значення. (Називає і демонструє розчини.) Будемо працювати в гру пах, кожна група має свого спікера, який керує роботою групи, отримує завдання, призначає учня, який буде відповідати, а також веде облік відповідей і пропонує попередній бал за роботу на уроці. Зі складом груп ми визначилися. Приступаємо до роботи. ІІІ. Актуалізація знань учнів Як сказав Плутарх, «два основні надбання людської природи — це розум і міркування». Тому зараз ми згадаємо теоретичні знання з тем «Розчини», «Надорганізмені рівні життя», «Молекулярний рівень життя». Ваше завдання — «спіймати помилку», яка без запрошення з'явилася на нашому уроці. Кожна група отримує завдання знайти помилку у визначеннях, формулах, одиницях вимірювання. На це вам дається 3 хв, а потім кожна група називає номери завдань, у яких вони «спіймали» помилки, і пояснюють, чому. Завдання «Спіймай помилку» 1. Розчин — це неоднорідна система постійного складу, яка складається з двох або більше компонентів і продуктів їх взаємодії. 2. Уміст води менший у клітинах, де обмін речовин відбувається найбільш інтенсивно. 3. Розчин, у якому речовина за певної температури більше не розчиняється, називається пересиченим. 4. Правило екологічної піраміди — це закономірність, згідно з якою кількість рослин, що слугують основою ланцюга живлення, приблизно в десять разів менша, ніж маса рослиноїдних тварин, а кожний наступний харчовий рівень має масу в десять разів більшу. 5. Масова частка розчиненої речовини в розчині — це відношення маси розчиненої речовини до маси розчинника. 6. Вода є основним розчинником. Уміст її у цитоплазмі клітини становить не більше 15 %. 7. Масова частка розчиненої речовини в розчині вимірюється в грамах, відсотках, частках одиниці. 8. Стан анабіозу супроводжується значними втратами води, майже до 75 %. 9. Об'єм розчину визначається за формулою V(розч.) = m/p. 10. Символом % позначають проміле — десяту частку відсотка, 1 % відповідає вмісту 1 г солей віл; води. Розум полягає не тільки в знанні, але і в умінні їх використовувати. Наступний етап нашого уроку — практична діяльність. Вона передбачає розв'язання задач на обчислення маси розчиненої речовини, масової частки речовини в розчині, що утворився в результаті змішування вихідних розчинів, обчислення мас вихідних речовин за правилом Пірсона, правилом екологічної піраміди. Робота в групах Кожна група отримує задачу, розв'язує її, а потім записує на дошці й пояснює розв'язання. Один член групи розповідає, де можна застосувати цей розрахунок. Задача № І Для приготування маринаду використовують 6%-й розчин оцтової кислоти. Яку масу 10%-го і 3%-го розчинів цієї кислоти потрібно взяти, щоб приготувати ЇЇ розчин зазначеної концентрації масою 500 г? Задача № 2 Для приготування 500 мл розчину калій гідроксиду, що використовується для заповнення лужних акумуляторів, узяли 141г калій гідроксиду і 464 г води. Обчисліть масову частку й густину отриманого розчину. Задача №З У медицині часто використовують 0,9%-й розчин натрій хлориду (фізіологічний розчин). Обчисліть, яка маса води і солі потрібна для приготування 2 кг фізіологічного розчину та яка маса солі потрапляє в кров під час ін'єкції 300 г цього розчину. Задача № 4 Обчисліть масу води, у якій потрібно розчинити 2 г натрієвої селітри, щоб отримати розчин із масовою часткою селітри 0,1 % для поливу кімнатних рослин. Змішано 20%-й розчин цукру масою 250 г, 10%-й розчин масою 500 г 1 і 40%-й розчин масою 150 г. Обчисліть масову частку одержаного розчину. Учитель: А зараз ви будете використовувати знання, отримані на уроках хімії, математики, біології для розв'язання задач з екологічним змістом. Задача № І Обчисліть масу сухої речовини рослин, яка необхідна для прогодування вовка масою 40 кг, масова частка води — 60 %, у ланцюзі живлення «рослини — козуля — вовк». Задача № 2 Біомаса сухого сіна з 1 м2 лугу становить 300 г. Користуючись правилом екологічної піраміди, обчисліть, скільки гектарів лугу необхідно, щоб прогодувати протягом року учня масою 60 кг, з яких 65 % — масова частка води, якщо харчовий ланцюг має вигляд: «трава — корова — людина». Задача № З 1 % відповідає вмісту 1 г солей в 1 л води. Солоність води 34—35 %о. Скільки солі потрібно розчинити в акваріумі ємністю 1500 л, щоб мати таку солоність води? Задача № 4 Обчисліть масу кита, якщо масова частка води в його організмі — 55 %, що становить 12 т. Скільки планктонних організмів необхідно для прогодування в ланцюзі живлення «планктон — кит»? Задача № 5 Яка площа акваторії моря потрібна для прогодування чайки (маса — 1 кг, 40 % — суха речовина) в ланцюзі живлення «фітопланктон — риби—чайка»? Продуктивність фітопланктону — 500 г/м2 сухої речовини. Вчитель: | Таким чином, ви переконалися, що вміння розв'язувати задачі з використанням поняття масова частка на уроках хімії знадобиться вам і для і розв'язання задач з біології. Ми вважаємо, що ваш життєвий шлях буде довгим і щасливим, але життя | непередбачуване й інколи готує різні випробування: хвороби, епідемії, І тому вміння готувати дезінфікуючий ; розчин вам знадобиться. Зараз ви отримаєте умову задачі, і кожна група повинна взяти участь у її розв'язанні. Група 1 — скорочена умова задачі на дошці. Група 2 — основна формула для розв'язання. Група 3 — обчислення маси речовини. Група 4 — обчислення маси розчинника. Група 5 — опис приготування розчину. Задача Скільки води і хлорного вапна необхідно для приготування 5 кг розчину з масовою часткою розчиненої речовини 3 %: Цей розчин використовують для профілактики пташиного грипу. Ним дезінфікують приміщення, де жили хворі птахи, та територію навколо них. Короткі відомості про пташиний грип Пташиний грип — це інфекційна хвороба птахів, що викликається одним з багатьох штамів вірусу грипу. Вона вперше була виявлена в Італії більше ста років тому і зустрічається повсюди. Вважається, що всі птахи тією чи іншою мірою сприйнятливі до цієї інфекції. Мігруючі водоплавні птахи, найчастіше дикі качки, є причиною занесення інфекції в домашні господарства. Особливо уразливі до пташиного грипу кури та індички. Клінічні ознаки. Гострий початок з гарячкою, явищами інтоксикації, головними болями, кашель, задишка, нежить, біль та дряпання в горлі, інколи носова кровотеча, ознака вірусної пневмонії — зміни в крові. Профілактика. Щоб запобігти занесенню та поширенню збудника хвороби, потрібно ретельно виконувати ветеринарно-санітарні нормативи щодо утримання і догляду за птицею. Особливу увагу слід приділяти ветеринарному догляду під час завезення яєць для інкубації та курчат тільки з благополучних господарств, їх ізольованому утриманню для уникнення контакту з дикою перелітною та синантропною (голубами, горобцями) птицею. Яйця проварюють 10 хв., м'ясо — 30 хв. У разі встановлення пташиного грипу доцільно здійснити забій неблагополучної групи. Тушки спалюють. Приміщення очищають, малоцінний інвентар, залишки корму та гній спалюють, а всі приміщення та територію навколо них дезінфікують 3%-м розчином каустичної соди, хлорного вапна або 2%-м розчином формальдегіду. IV. Домашнє завдання Хімія Кожному учню скласти задачу на приготування розчинів, розв'язати її, для цього використати опорні сигнали. • У медицині використовують 5%-й спиртовий розчин іоду; • як антисептик у ветеринарній медицині використовують 6%-й розчин карболки (фенолу); • 3%-й розчин боратної кислоти використовують для обробки опіків у разі потрапляння лугу на шкіру; • 2%-й розчин питної соди застосовують у разі потрапляння кислоти на шкіру; • 0,5%-й розчин калій перманганату — для обробки насіння на розсаду; • 6%-й розчин оцтової кислоти використовують для приготування маринадів; • для боротьби з буряковим довгоносиком — 4%-й розчин барій хлориду. Біологія Підготувати повідомлення: « Приготування розчинів для консервування фруктів» V. Підсумок уроку Вміння, набуті сьогодні на уроці, ви використаєте у своєму житті. Вони будуть корисними і для тих, хто продовжуватиме навчання в навчальних закладах, обравши професію, пов'язану з природничими науками, і для господарок, які будуть смачно годувати свої сім'ї, і для видатних науковців. А тепер заслухаємо спікерів. {Коментування оцінок учителем та їх виставлення (окремо з хімії та біології)) Вчитель: Дякую всім за співпрацю. | |
Переглядів: 2446 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |