Головна » Файли » Вчителю-предметнику » Біо-хіміЯ |
16.10.2012, 14:30 | |||
Навчальний предмет. Хімія. Біологія .9клас Розділ. Найважливіші органічні сполуки Тема : Поняття про біологічні системи. Будова, особливості, значення органічних молекул. Тип уроку: інтегрований, вивчення нового матеріалу з біології та систематизація й узагальнення знань з хімії. Киришун Ольга Василівна, вчитель хімії та біології Чупирянського НВО «ЗОШ 1-11 ступенів – дитячий садок», Білоцерківський район, Київська область. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія. -К. Перун, 2005.-31с. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Біологія. – К. Перун 2005.-84с. Мета: переконати учнів у наявності органічних речовин у живих системах; узагальнити знання учнів про органічні сполуки, живі системи, значення органічних сполук для функціонування живих систем; розвивати поняття про взаємозв'язок будови й функцій органічних молекул. Обладнання: таблиці; для дослідів — пробірки, штатив, склянка, розчин іоду, розчин Nа0Н, розчин Си804, розчин НNОз-. насіння льону. Випереджувальне завдання: учні на попередньому уроці були поділені на міні-групи, яким було запропоновано узагальнити матеріал з тем «Вуглеводи», «Білки», «Жири». ХІД УРОКУ 1 Актуалізація опорних знань Дайте характеристику елементного складу клітин. 11 Мотивація навчальної діяльності Б і о л о г. У мене в руці маленьке зернятко пшениці. Послухайте уривок \ з «Балади про золоте зерно» Олександра Плотникова і поясніть, за рахунок чого починається ріст зародка й перетворення його на проросток. Хімік И было золотое зернышко... Оно вне паханой земли, Как будто маленькое солнышко, Дремало до поры во мгле. Прошла зимы пора капризная И в степи хлынуло тепло. Зерно лучом зеленым бризнуло И в рост пошло, и в рост .пошло… Учні. Мають бути сприятливі умови: тепло й волога. III. Узагальнення й систематизація знань учнів Б і о л о г. А які органічні сполуки входять до складу зернятка? Це ми з'ясуємо під час дослідної роботи. Дослід. Замісити невелику кількість тіста, покласти в марлю і дуже добре промити в склянці води. Біолог. Які ви передбачаєте результати? Вода стане каламутною. Якщо в склянку додати кілька крапель розчину іоду, вода забарвиться у фіолетовий колір. Хімік. Що це означає? Учень. Це означає, що в склянці є вуглеводи (крохмаль). X і м і к.' А що ви можете розповісти про вуглеводи? Про крохмаль? Загальна формула вуглеводів — Сл(Н20) , але це не означає, що вуглеводи складаються з вугілля й окремих молекул води. Ця формула відбиває лише співвідношення атомів Карбону, Гідрогену й Оксигену в молекулах вуглеводів. Саме цьому співвідношенню цей клас речовин зобов'язаний своєю назвою — вуглеводи. Крохмаль — природний полімер. Молекулярна формула — (С6Н10О5) . Структурна ланка (-С6Н10О5 -). Молекулярна маса — від кількох десятків тисяч до мільйона. Структура молекули на 20 % лінійна й 80 % розгалужена. Білий порошок нерозчинний у холодній воді. У гарячій — набухає, утворюючи клейстер. Якісною реакцією є реакція з іодом. Ми спостерігаємо фіолетове забарвлення. Піддається гідролізу з утворенням глюкози: (С6Н10О5)й + лН2О^лС6Н12О6 Біолог. Значення вуглеводів (звіт групи «вуглеводи») 1. Розщеплюючись, вуглеводи забезпечують енергією наш організм (1г— 17,2 кДж). 2. Зайві вуглеводи перетворюються на глікоген. Він накопичується в печінці у вигляді глікогену та в підшкірній жировій клітковині. Вершини гір яскраво блищали в променях сонця. Група школярів верталася з прогулянки на базу. Ще 2 кілометри. Раптово до керівника підійшов хлопчик і сказав: «Стійте! Сашко більше йти не може». Група зупинилася. «Спокійно, заспокойтеся», — сказав керівник. І поклав у руку Сашкові кілька кубиків. Минуло кілька хвилин, і хлопці знову йшли. Що це за чудесний спосіб, що повернув Сашкові сили? (Цукор) Б і о л о г. А що залишилося в марлі? Тягуча клейка речовина. Це білок — клейковина. X і м і к. У курсі хімії ми вивчили тему «Білки». Що ви можете розповісти про білки? Білки — це високомолекулярні органічні сполуки, що утворюються з амінокислот. Амінокислоти в результаті процесу поліконденсації утворюють первинну структуру білка. Під впливом солей важких металів, радіоактивного опромінення, алкоголю, високих температур білок руйнується. Цей \ процес називається денатурацією. \ Щоб виявити білок, необхідно
провести біуретову й ксантопротеїнову реакції
|
|
Біолог. Щоб довести, що до складу зернятка входять жири, проведемо ще один дослід.
Дослід. Якщо насіннячко льону розчавити на папері, то залишиться жирна пляма.
Хімік. Знову традиційне питання. Що ж ви знаєте про жири?
Жири — це продукт взаємодії гліцерину й вищих карбонових кислот (насичених і ненасичених). Є рідкі жири — олії (рослинного походження) і тверді (тваринного походження).
Жири не розчинні у воді, розчинні в органічних розчинниках: бензині, гасі, хлороформі, ацетоні, етиловому спирті. Цю властивість застосовують для видалення плям з одягу.
Для жирів характерні реакції гідролізу, лужного гідролізу (омилення), гідрування.
Лужний гідроліз твердого жиру використовують для виробництва мила; гідрування — для виробництва маргарину й виробництва мила з дешевої рослинної олії.
Б і о л о г. Значення жирів
|
1. Найбільш високоенергетичні сполуки — 37,7 кДж.
2. Жири — джерела води. Унаслідок окиснення в організмі 1 г жиру виділяється 1,1г води.
3. Жири виконують терморегуляторну функцію. Підшкірна жирова клітковина захищає тварин від низьких температур (наприклад, у кита вона завтовшки
в 1 м). У крижаній воді тюлені не змогли б пробути й кількох хвилин, якби не підшкірний жир.
Вони поліпшують діяльність нервової системи, є жовчогінними засобами, сприяють регенерації крові. Жири називають паливом. Але й надлишок жирів в організмі людини — одна з причин багатьох захворювань, особливо серцево-судинних.
Використання жирів ( Звіт групи «жири»)
1. Жир — цінний харчовий продукт.
2. Лікарський засіб (риб'ячий жир, борсуковий жир, обліпихова) олія). І
3. Використовують для одержання мила.
4. Одержують маргарин, гліцерин, оліфу, жиророзчинні вітаміни.
5. Джерело метаболічної води.
6. Підвищує імунітет.
IV. Підсумки уроку . Оцінення знань учнів.
V. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про значення білкової їжі для організму, що росте.
Список використаної літератури:
1.О.В.Григорович Хі мія . Розробки уроків.9 клас. Тов. видавництво Ранок 2009.
2.К.М.Задорожній.Педагогічна майстерня вчителя хімії. Випуск 2. Х.2009
3.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи. Хімія.-К. Перун, 2005.
4.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7-11 класи .Біологія – К. Перун 2005.
Всього коментарів: 0 | |